Spalinowóz SU45

Lokomotywa SU45 – uniwersalny spalinowóz PKP

Nie znaleziono zdjęcia

SU45 to spalinowa lokomotywa uniwersalna typu Co′Co′, produkowana w latach 1970–1976 przez Zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Powstała jako modernizacja serii SP45, w której kotły parowe do ogrzewania wagonów zastąpiono elektrycznym systemem grzewczym, co pozwoliło na zmianę oznaczenia z „P” (pasażerska) na „U” (uniwersalna) [1].

Historia i rozwój

Prototyp lokomotywy oznaczony jako 301D powstał w 1967 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wersja seryjna, znana jako SP45, była wyposażona w kotły parowe do ogrzewania wagonów. Ze względu na awaryjność tych kotłów, zdecydowano się na ich zastąpienie prądnicą elektryczną o napięciu 3 kV, co doprowadziło do powstania serii SU45 [1].

W latach 1988–1998 przebudowano łącznie 191 lokomotyw SP45 do standardu SU45, wyposażając je w elektryczne ogrzewanie pociągu [2].

Silnik i napęd

Lokomotywa SU45 napędzana jest 12-cylindrowym, czterosuwowym silnikiem wysokoprężnym typu 2112SSF o mocy 1700 KM, produkowanym na licencji FIAT-a. Silnik ten osiąga obroty znamionowe około 1500 obr./min, a na biegu jałowym około 700 obr./min. Napęd przekazywany jest na sześć osi napędowych poprzez elektryczną transmisję z sześcioma silnikami trakcyjnymi prądu stałego [1].

Podwozie i zawieszenie

SU45 posiada dwa trzyosiowe wózki bez czopa skrętu, co pozwala na użytkowanie lokomotyw na torowiskach o złej jakości dzięki niskiemu naciskowi kół na szyny. Zestawy kołowe prowadzone są w sposób bezwidłowy (typu Alsthom). Układ ostoja-pudło spoczywa na czterech gumowych podporach, przenoszących obciążenia pionowe, skrętne i poprzeczne na ramę wózka, a następnie dzięki resorom, sprężynom śrubowym i wahaczom na zestawy kołowe. Dla zmniejszenia wężykowania wózków zastosowano poprzeczne amortyzatory hydrauliczne [3].

Dane techniczne

Eksploatacja i współczesność

Lokomotywy SU45 były wykorzystywane głównie do prowadzenia pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. Ze względu na wiek i rosnącą eksploatację nowoczesnych jednostek, takich jak szynobusy, lokomotywy te są stopniowo wycofywane z eksploatacji. Obecnie niektóre egzemplarze są zachowane jako eksponaty muzealne lub wykorzystywane do prowadzenia pociągów specjalnych [4].

Ciekawostki

SU45 pozostaje ikoną polskiej kolei, cenioną za swoją uniwersalność i charakterystyczny dźwięk silnika, który przysporzył jej wielu miłośników wśród entuzjastów kolejnictwa.